Ciekelbuer
Cirkulære bevægelser kan afhængig af styring, programmeres efter følgende principper:
a) Definition af slutpunkt, centrum for cirkelbevægelsen og koderne G02 eller G03
b) Definition af slutpunkt, cirklens radius, startpunktets tangentvinkel og koderne G02 eller G03
c) Definition af startpunkt, mellemliggende punkt, slutpunkt for cirkelbevægelsen samt koderne G02 eller G03
OSP styringen anvender princip a, og det er derfor kun dette princip, der vil blive omtalt i det
følgende.
G02 Cirkelbue MED uret
G02: Angiver en styringsmåde, hvor bevægelsen til det programmerede punkt foregår som en cirkelbevægelse MED uret. Udtrykket med uret betyder, at den bevægelse, værktøjsspidsen udfører, foregår samme vej rundt som et urs viser.
G03 Cirkelbue MOD uret
G03 Angiver en styremåde, hvor bevægelsen til det programmerede
punkt foregår som en cirkelbevægelse MOD uret.
Cirkelbevægelse, start og slut
Cirkelbevægelsens startpunkt er det punkt, værktøjet befinder sig i ved G02 / G03 blokkens
begyndelse ( slutpunkt for foregående bevægelse). Cirkelbevægelsens slutpunkt programmeres under adressekoderne X,Y,Z.
Cirkelbevægelse, centrum
Cirkelbevægelsens centrum programmeres under adressekoderne I, J og K
I svarer til afstanden fra startpunkt P1 til centrum af cirkelbuen målt parallelt med X- aksen.
J svarer til afstanden fra start punkt P1 til centrum af cirkelbuen målt parallelt med Y aksen.
K svarer til afstanden fra startpunkt til centrum målt parallelt med Z aksen
De omtalte afstande fra cirkelens startpunkt til centrum er inkrementelle mål,
der angives med fortegn.
Eksempel på programmering af cirkelbuer
%
|
|