Cirkelbuer
Cirkulære bevægelser kan afhængigt af styring, programmeres efter følgende principper:
a) Definition af slutpunkt, centrum for cirkelbevægelsen og koderne G02 eller G03
b) Definition af slutpunkt, cirklens radius, startpunktets tangentvinkel og koderne G02 eller G03
c) Definition af startpunkt, mellemliggende punkt, slutpunkt for cirkelbevægelsen samt koderne G02 eller G03
OSP styringen anvender princip a, og det er derfor kun dette princip, der vil blive omtalt i det
følgende.
G02 Cirkelbue MED uret
G02 angiver en styringsmåde, hvor bevægelsen til det programmerede punkt foregår som en cirkelbevægelse MED uret. Udtrykket "MED uret" betyder, at den bevægelse, værktøjsspidsen udfører, foregår samme vej rundt som et urs viser.
G03 Cirkelbue MOD uret
G03 Angiver en styremåde, hvor bevægelsen til det programmerede punkt foregår som en cirkelbevægelse MOD uret.
Cirkelbevægelse, start og slut
Cirkelbevægelsens startpunkt er det punkt, værktøjet befinder sig i ved G02 / G03 blokkens
begyndelse ( slutpunkt for foregående bevægelse).
Cirkelbevægelsens slutpunkt programmeres under adressekoderne X,Z.
Absolut slutpunkr: N30 G02 X30 Z50
Inkrementel slutpunkt: N30 G02 X-50 Z25
Cirkelbevægelse, centrum
I cirklens startpunkt oprettes et nyt koordinatsystem med en I (X) akse og en K (Z) akse.
Cirkelbevægelsens centrum programmeres under adressekoderne I og K
I svarer til afstanden fra startpunkt til centrum af cirkelbuen målt parallelt med X-aksen.
K svarer til afstanden fra startpunkt til centrum målt parallelt med Z aksen
På tegningen ligger cirklens centrum i det nye koordinatsystems 3. kvadrant. Derfor er I og K negative (med minusfortegn).
De omtalte afstande fra cirklens startpunkt til centrum er inkrementelle mål, der angives med fortegn.
Eksempel på programmering af cirkelbuer
%
|
|